Volvo All-Wheel Drive (AWD) onderhoud

Volvo levert al meer dan 20 jaar AWD-systemen. De eerste Volvo met AWD was de Volvo 850 AWD in 1996. Vanaf 1997 kwamen de eerste Volvo V70 in “Cross Country” uitvoering op de markt. Het grote voordeel van vierwielaandrijving is extra tractie, het koppel van de motor wordt verdeeld over 4 in plaats van 2 wielen. Een Volvo met AWD heeft hierdoor meer grip en rijstabiliteit. Vierwielaandrijving heeft ook nadelen, het gewicht ligt hoger en het verbruik is hoger door meer transmissieverlies. Ook de onderhoudskosten van een Volvo AWD liggen hoger omdat er meer onderdelen aan de auto zitten die stuk kunnen gaan.

Hoe werkt het Volvo AWD-systeem?

Het AWD systeem van Volvo werkt met een tussenbak (haakse overbrenging). Deze tussenbak zorgt er voor dat een aandrijfas aangedreven wordt. Deze aandrijfas loopt midden onder de auto, van voor naar achter en is aangesloten op een koppeling. De koppeling bepaald hoeveel koppel er wordt doorgegeven aan het aangesloten differentieel. Het achter differentieel is met twee aandrijfassen gekoppeld aan de achterwielen.

awd

Verschillende types Volvo AWD-systemen

De All-Wheel Drive van Volvo zorgen er voor dat er onder normale omstandigheden een minimale hoeveelheid koppel naar de achterwielen gaat. Op het moment dat de voorwielen grip verliezen wordt er door middel van een koppeling tussen de voorwielen en achterwielen koppel naar de achterwielen gestuurd. De eerste systemen van Volvo zijn uitgerust met een Visco koppeling. Een viscokoppeling bestaat uit een lamellenpakket, waarbij de ene helft van de lamellen met een as verbonden is en de ander helft met de andere as. Tussen de lamellen zit een viskeuze vloeistof. Wanneer er geen of gering snelheidsverschil is tussen de assen/wielen gebeurt er niets. Als een wiel gaat doorslippen dan draaien de assen van de viscokoppeling op verschillende snelheden. Hierdoor reageert de viskeuze vloeistof. Deze trekt als het ware de slippende as terug. Hierdoor wordt het slippen tegengewerkt en het koppel herverdeeld. Standaard koppelverdeling is 95/5 en kan oplopen tot 50/50. Het AWD systeem met visco koppeling is geleverd op de 850 AWD (1996), S/V70 AWD (1997-2003) en de Volvo XC70 (1997-2003). Omdat er veel problemen waren met de Visco koppelingen is er in 2003 een overstap gemaakt naar een veel minder kwetsbaar AWD systeem met Haldex koppeling.

De Haldex koppeling werk in de basis hetzelfde als de viscokoppeling, een lamellenpakket verdeelt het koppel over de twee assen. Tussen deze lamellen zit geen viskeuze olie maar gewone olie. Op de Haldex-koppeling zit een oliepompje met elektronische sturing. Als een wiel begint door te slippen ontstaat er een snelheidsverschil tussen beide assen. Het oliepompje zorg ervoor dat de lamellen samen worden gedrukt zodat de slippende as terug afgeremd wordt. Dit alles wordt elektronisch geregeld.

Veel voorkomende problemen met Volvo AWD –systemen

Volvo V70 AWD en XC70 (1996-2003)

De meeste problemen komen voor bij het AWD-systeem met visco koppeling. Dit wordt veelal veroorzaakt door te rijden met verschillende profiel dieptes van de banden, wat een verschil in toerental met zich meebrengt. Als het toerentalverschil tussen de aandrijfassen naar het voorste en achterste differentieel een bepaalde waarde overschrijdt, wordt de (siliconen)olie in de koppeling te warm. De koppeling bouwt inwendige spanning op en na korte tijd schiet de koppeling door. Dat gaat soms gepaard met een knal, in ieder geval treedt er een forse ruk op in de aandrijving. Hierdoor kan schade ontstaan aan de tussenbak (haakse overbrenging), het voor differentieel, het achter differentieel of aan de aandrijfassen.

Volvo XC70, Volvo XC60 en Volvo XC90 (2003-2014)

De meest voorkomende problemen bij deze types treden op als het lager van het achter differentieel slijt. Er ontstaat dan een brom in de auto tussen de 60 km per uur en de 90 km per uur. Dit kan verholpen worden door een nieuw achter differentieel te plaatsen echter revisie van het bestaande differentieel is vele malen goedkoper. Herkent u één van de bovenstaande problemen bij uw Volvo aarzel dan niet om contact op te nemen met ons voor onderhoud van het AWD-systeem.